Kerran olin yhden suutarin luona vaihtamassa kuulumisia ja liikkeeseen käveli sisään vanha rouva, joka sanoi tuoneensa viikko sitten kengät korkolappujen vaihtoon. Noh, tämä suutari totesi vain lakonisesti etteivät ne ole vielä valmiit ja veti klassisen ”olen juuri niitä aloittamassa”. Rouva oli selvästi pettynyt, nieleskeli itkua ja totesi tulevansa bussilla sitten ensi viikolla uudestaan. Koko tilanne oli mielestäni aivan käsittämätön. Miten ei viikossa ehdi vaihtaa korkolappuja, eihän siinä mene kuin parikymmentä minuuttia? Miksei tämä suutari voinut tehdä korjata niitä kenkiä heti sen sijaan, että juoksutti tätä rouvaa edestakaisin maalta kaupunkiin? Teki mieli sanoa, että anna ne kengät tänne niin ajan omaan liikkeeseeni, korjaan ne ja tuon takaisin alle puolessa tunnissa. Siinä tilanteessa jotenkin kiteytyi se mikä mielestäni on suutarinhommissa ollut vialla. Ollaan niin kiinni siinä käsityöläisen ylhäisessä identiteetissä, että unohtuu se minkä vuoksi ja kenelle niitä kenkiä korjataan.

Meillä Kalasataman suutarissa asiat tehdään toisin eli yhdessä asiakkaan kanssa. Korjaustyöt tehdään asiakkaan kalenterin mukaan eikä miten suutaria sattuu huvittamaan. Jos korkolaput tarvitsee vaihtaa odottaessa tai ostosreissun aikana niin se tehdään. Samoin avainkopiot onnistuvat saman tien. Muutenkin suutareista tahtoo olla sellainen mielikuva, että tiskin takana on joku äreä vanha ukko, joka alkaa syyllistämään kun hänelle tuo kenkiä korjattavaksi. ”Miksi olet näillä kävellyt, nehän on kuluneet”. Sellaisesta koetetaan päästä meillä eroon, ollaan iloisia suutareita.

Yhtiökumppani Sepon kanssa olemme Kalasatamaan ja Helsinkiin muutettuamme mulkanneet tuote- ja korjausvalikoimaa paremmin teitä palvelemaan. Poissa on endurosaappaiden liukupohjat ja valjasrasvat, tilalle ovat saapunet kiipeilykenkien nahkeat kumilevyt ja sneaker -hoitoaineet. Bye bye moottorikelkkojen avaimet ja welcome sähköskootterit.

Sen jälkeen kun olin vuokrasopimuksen rediin allekirjoittanut aloin pohtimaan yrittäjäkurssilla kuinka voisin palvella asiakkaita jo etukäteen ja siellä syntyi ajatus Kotinouto-palvelusta. Pari vuotta kävin hakemassa asiakkaiden kenkiä ja käsilaukkuja Kalasatamasta, Arabiasta ja Kumpulan alueelta. Sinä aikana tapasin noin vähän päälle sata kivaa ihmistä. Samalla on ollut kiinnostava nähdä alueen rakentumista ja sitä kuinka tänne on taloja noussut. Kotinouto palvelu jatkuu vieläkin, sillä kenkien korjauttamisen pitää olla helppoa. Mikä sen kivempaa kuin, että joku hakee ne kotiovelta. Yritetään tehdä hommat asiakkaan kalenterin ja tarpeiden mukaan.  Kotinoudossa on vaan sellainen juttu, että ehkä ei ole järkevää kulkea henkilöautolla kenkiä hakemassa jos asiaa ajatellaan päästöjen kannalta. Asiaa täytyy miettiä.

Ilmastonmuutos on fakta ja sen vuoksi suutarinkin pitää alkaa kiinnittämään huomioita työtapoihin eikä jäädä lestin viereen makaamaan.

Suutarin korjaushommissa tärkeät materiaalit ovat kumi ja nahka eikä kumpikaan niistä ole ongelmaton ympäristön kannalta. Kumipuuplantaasit tuhoavat sademetsää urakalla ja vaikka nahkaa tuotetaan pääasiassa lihateollisuuden sivussa niin sen teollinen käsittely ei tee hyvää ympäristölle etenkin kehitysmaissa tehtynä. Silti on järkevämpi korjauttaa kengät uusilla korkolapuilla kuin ostaa uusi pari. Ammattilaisina meidän pitää kiinnittää huomioita ylijäävään materiaaleihin eli niitä ei saa tuhlata roskiin vaan kumilevyt leikataan oikeaan kokoon ja nahankappaleet säästetään seuraavaan pariin. Lisäksi suurilla kumifirmoilla, kuten Vibram, on oma kestävän kehityksen ohjelmansa.

Nyt me pystymme myös tekemään kenkien korjaamiset niin sanotusti vegaanisesti eli ilman eläinperäisiä osia. Meille on hankittu kestävä vaihtoehto nahkapaikoille useissa eri väreissä ja olemme Sepon kanssa hiottu palvelua sen verran, että pystytään viemään koko korjausprosessi loppukiillotukseen asti ilman eläinperäisiä aineita. Tietääkseni ollaan ensimmäinen suutarinliike joka tällaista palvelua voi tarjota. En ole tehnyt tästä markkinatutkimusta, mutta olen kohtuu varma, että tällainen mahdollisuus kiinnostaa.